De VR Rijsimulator helpt gebruikerservaringen te implementeren

Gemeente Amstelveen en Rijkswaterstaat

Een man in de rijsimulator. Voor hem zie je een scherm met het beeld dat hij ziet.

De gemeente Amstelveen en Rijkswaterstaat willen omwonenden van de A9 zo goed mogelijk laten zien en beleven wat de plannen zijn voor de snelweg. Daarom heeft Witteveen+Bos een rijsimulator gemaakt.

Simulator

Bezoekers van het belevingscentrum Amstelveen InZicht konden de simulator instappen en de toekomstige situatie van de A9 in virtual reality beleven. De rijsimulator staat inmiddels ruim een jaar in het belevingscentrum en trekt veel geïnteresseerden aan. Gebruikers geven aan op deze manier zich goed voor te kunnen stellen hoe het er in de toekomst uit gaat zien.

Gebruikerservaringen implementeren

Een belangrijk doel van het ontwerpen van de snelweg A9 was om gebruikerservaringen te implementeren. Hiervoor werd de VR Rijsimulator gemaakt. Deze simulator stelt de gebruiker in staat om wegontwerpen als een echte automobilist te ervaren. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een VR-headset en een racestoel, inclusief stuur en pedalen. Ook is een vissim-model geïntegreerd. Dat maakt interactief verkeer mogelijk, waardoor het verkeer reageert op de acties van de gebruiker.

Een foto van een auto in een gebouw. Op een scherm voor de auto zie je wat de auto zou zijn als die op de weg zou rijden.

Professionele ontwerptool

De rijsimulator begon als een experiment om te zien hoe gebruikerservaringen in het ontwerpproces konden worden geïmplementeerd. Het resulteerde in een professionele ontwerptool die het mogelijk maakt het ontwerp te testen en te valideren. Momenteel wordt er geëxperimenteerd met verschillende parameters, zoals de lengte van uitgangen. Er wordt gekeken hoe de gebruiker deze verschillende ontwerpen ervaart.

Ook de plaatsing van borden en de effecten van druk verkeer kunnen vanuit gebruikersperspectief worden bestudeerd. Bovendien kunnen de wegontwerpen op een zeer toegankelijke manier worden gepresenteerd aan de opdrachtgever en elke andere stakeholder.

Succesfactoren

- Veel tevredenheid en begrip onder de gebruikers. Het wordt ervaren als een mooie begrijpelijke beleving van de toekomstige situatie.

- Een interactieve experience gebaseerd op een maatgevende ontwerp is mogelijk. Hierdoor is alles wat de gebruiker ziet ook daadwerkelijk correct en geen 'artist's impression'.

- Meer tevredenheid onder het team van de opdrachtgevers.

 

Pieter-Bas de Visser.jpg
Pieter-Bas de Visser Teamleider BIM: Design & Simulation
E-mail Pieter-Bas

VR Rijsimulator

Om ontwerpen van wegen voor te stellen als een levensechte situatie is veel kennis en ervaring nodig. De VR Rijsimulator biedt hulp.

Een auto die rijdt op een afslag bij de snelweg.
Pieter-Bas de Visser.jpg

Meer weten?

Pieter-Bas de Visser.jpg
Pieter-Bas de Visser Teamleider BIM: Design & Simulation

Pieter-Bas ontwikkelt zowel 2D als 3D simulaties en visualisaties. Begrijpelijke representaties, die inzicht brengen en participatie mogelijk maken.